Tuesday 14 August 2012

Liverpool FC vs Bayer Leverkusen


Minggu yang sungguh memenatkan. Itulah yang mampu saya gambarkan sejak penubuhan All Reds Malaysia (ARM). Terpaksa pantau semua kerja yang diamanahkan pada Committee yang bertugas. Paling menagih masa dan tumpuan adalah projek website. Alhamdulillah, setelah hampir 2 minggu kerja berterusan.. akhirnya terlahir juga website ARM. Sekalung tahniah untuk yang terlibat dalam projek ini. Projek lain yang perlu dipantau adalah Stiker, Majlis Aidilfitri, Fantasy Football dan beberapa urusan lain. Syukurnya kerana dianugerahkan tenaga kerja yang sungguh efektif dan komited. Bercakap pasal minggu yang sibuk, Liverpool FC juga menempuh situasi yang sama. Selepas perlawanan kedua pusingan kelayakan Europa League, LFC menyambut lawatan Bayer Leverkusen di Anfield.


Tidak tahu nak menggambarkan perasaaan bila terlihat wajah Legend, Sami Hyypia di Anfield yang kali terakhir memijak rumput Anfield pada tahun 2009. Kalau kita yang hanya dapat lihat wajahnya di kaca TV pun dah meremang buluroma, bayangkan apa perasaan penyokong yang berada dalam Anfield. Terlalu besar jasa Hyypia untuk dibalas dengan standing ovation oleh 25,000 penyokong yang hadir pada perlawanan itu tetapi rasanya dia memahami apa yang ada dalam hati penyokong samada di Anfield mahupun di serata dunia yang menyaksikan perlawanan tersebut.

Berbalik pada persembahan Liverpool FC (LFC) pada perlawanan persahabatan ini, banyak yang boleh dibincangkan terutama taktikal yang dicatur oleh Brendan Rodgers (BR). Saya agak was-was untuk menulis bahawa BR telah berjaya dalam memperbaiki mutu permainan LFC. Bukan kerana tidak percaya dengan kebolehannya tetapi saya masih “memperuntukkan” pujian kepada BR apabila musim BPL bermula pada 18hb Ogos 2012 nanti. Namun dalam masa yang sama rasanya tidak adil pula jika saya tidak meluahkan kata-kata penghargaan untuk beliau kerana berpandukan dari beberapa perlawanan sejak kepulangan dari siri perlawanan persahabatan, mutu permainan LFC sememangnya jauh lebih baik. Saya tidak mahir dalam taktikal bolasepak tetapi saya gemar membuat kajian. BR yang begitu taksub dengan konsep 4-3-3 berusaha sedaya upaya untuk membuktikan bahawa konsep itu adalah yang paling sesuai untuk dipraktikkan oleh LFC musim ini. Kegigihan BR dalam melaksanakannya diterjemahkan oleh pemain muda yang kian meningkat naik iaitu Raheem Sterling. 


Saya tidak pasti samada Sterling memang pantas atau pertahanan Leverkusen memandang rendah pada remaja berumur 17 tahun ini tetapi itulah konsep 4-3-3 yang sebenarnya. Jika anda membaca artikel saya beberapa minggu lepas tentang 4-3-3; saya rasa anda faham apa yang hendak saya sampaikan. Sistem ini memerlukan penyerang yang mampu bergerak dari tepi dan mampu membawa bola seberapa hampir dengan kotak penalti dan menggunakan ruang yang ada untuk melakukan percubaan. Sterling hanya perlukan 3 minit untuk menterjemahkan konsep itu kepada jaringan. Berkesan tetapi perlukan kerativiti dan mampu ambil kesempatan sebaik mungkin kerana tidak mungkin pertahanan lawan akan terus menghidangkan peluang yang sama sepanjang perlawanan.



Sekali lagi midfield beraksi pada tahap cemerlang. Hantaran dibuat dalam segala bentuk kepelbagaian. Tidak terikat dengan wide game malah berkali midfield berjaya melakukan wall pass yang berkesan tetapi terjejas dengan perangkap offside. Itu tidak penting kerana dalam perlawanan persahabatan sebeginilah midfield perlu gunakan peluang untuk mencuba segala bentuk ujikaji bagi mendapatkan rentak yang bakal dibawa ke musim yang bermula tidak lama lagi. LFC berjaya mengekalkan corak passing dan pressing game dengan berkesan. Lucas sekali lagi menjadi nadi bahagian tengah dan begitu seronok dengan tugasnya yang bermain hanya beberapa ela dari barisan pertahanan. Saya tertarik dengan corak permainan Lucas yang rajin membuat pass and collect, bijak menyimpan bola pada kadar selamat dan mengumpan midfield lawan untuk melakukan attack. BR pasti mampu menarik nafas lega kerana Lucas berjaya menjalankan tugasnya dengan baik dan secara automatiknya melepaskan tali pada kaki Steven Gerrard untuk beraksi lebih jauh di dalam kawasan lawan.

Separuh masa kedua menyaksikan jentera tengah dikemudi oleh Spearing, Henderson dan Adam. Mungkin Lucas dan Gerrard telah melaksanakan tugas dengan terlalu baik dan kerana itu kita melihat midfield yang masuk menggantikan mereka tampak kurang berkesan. Namun, tempo permainan masih dikekalkan ditahap yang sama. Carroll yang dimasukkan pada babak kedua juga mampu menjalankan tugas dengan baik. BR dengan jelas menukar corak permainan apabila Carroll bermain. Lebih banyak hantaran silang dibuat berbanding babak pertama yang banyak menggunakan ground ball dan kebolehan menggelecek dari tengah padang. Setidaknya watak Carroll masih diperlukan oleh BR dan Carroll membuktikan kehadirannya masih diperlukan apabila dia berjaya menggunakan senjata yang paling ampuh pada dirinya iaitu kaki kiri yang cukup hebat untuk menjaringkan gol ketiga. 

"Rasanya masa bersara kau dah dekat la bro.."
Sedikit kerisauan terbit dari apa yang ditampilkan oleh Coates. Terperangkap beberapa kali dalam memotong bola dan kesilapan adjustment ketika memintas. Coates tampak gugup terutama bila berhadapan dengan situasi close game dan memilih untuk melakukan back pass pada waktu kurang selamat. Tetapi perlawanan ini juga mempamerkan betapa Carragher semakin hampir dengan persaraannya. Gol tunggal Leverkusen ternyata hadir berpunca dari “kelewatan” Carra menutup ruang dan gagal menghalang pemain yang baru dimasukkan iaitu Sidney Sam membuat turning. 


Secara keseluruhannya; LFC mempamerkan permainan yang baik dan penyokong perlu ada keyakinan dengan kemampuan BR. Walaupun tidak menyenaraikan Borini di barisan serangan, LFC masih mampu menang selesa dengan pasukan yang bukan calang-calang dalam Bundesliga. Ini adalah persiapan terakhir utk LFC sebelum menghadapi musim 2012/2013 yang akan bermula beberapa hari lagi. Rasanya BR sudah boleh merencana dan membayangkan skuad terbaik untuk membawa pulang 3 mata pertama dari lawatan ke West Brom Ahad ini. LFC perlu merampas sekurang-kurang 12 mata dari 5 perlawanan awal bagi menghidupkan peluangnya sebagai pencabar gelaran dan mencerahkan harapan untuk beraksi dalam UEFA Champion League.

Kita jumpa dalam perlawanan dengan West Brom nanti. Sehingga itu saya mewakili seluruh warga kerja ARM mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri pada semua ahli group ini yang beragama Islam dan merayu pada semua untuk lebih berhati-hati semasa pulang ke kampong nanti.


Shankly List (Apai)


No comments:

Post a Comment